måndag 30 december 2013

Äntligen





Nu fick vi den, inte riktigt som jag föreställt mig men en död mård är det. Efter att fällan varit länsad några gånger så lyckades vi över lista den till slut. Igår så var jag och la i några kokta ägg i fällan men hade inte så höga förväntningar på att få någon nu när vi är i stugan och fällan är bara 50 meter från stugan. Men på morgonen när jag var på väg på toppjakt så tittade jag till den och fick se en mård rumpa sticka ut från fällan, men död var den inte, ropade på Håkan som fick gå fram och konstatera att den levde, tur att bössan hängde på axeln så den kom till användning, jag fick skjuta mården. Den måste precis gått i fällan men jag litar inte på den fällan nå mer och vill inte att dom lider när dom går in i den, ska få låna en trapper 90 till nästa gång, dom ska ju vara pålitliga har jag hört.



Igår så såg jag min första tjäder tupp i en topp, men tordes inte skjuta då det inte fans något kul fång, jag var på ett berg och hade jag missat så ligger storlule och några stugor i skjut riktningen så jag av stog, men jag kikade på den med kikaren en bra stund och det var kul det med :)
Moa och Evelina skottade grejade hela dagen igår på en koja, duktiga tjejer :)









Fin blev den.

2 kommentarer:

  1. Härligt att det blev en mård till slut. Den ser fin ut. Ska du stoppa upp den? Det hade jag gjort. Skulle hemskt gärna vilja ha en uppstoppad mård sittandes här hemma. Oj vad mycket snö ni ser ut att ha, hos oss är det ju rent bedrövligt, bara is överallt så spark- och skidåkning känns väldigt långt borta. God fortsättning och Gott Nytt År på er!

    SvaraRadera
  2. Det hade varit kul med en uppstoppad mård hemma men han jag lånar fällan av fick den, han tar vara på skinnet. Mycke snö har vi och mer kommer det men det är bättre än is ;)
    God fortsättning på er också.

    SvaraRadera