onsdag 27 augusti 2014

Äntligen..





Då var det äntligen jakt :) lite dålig kondis har hon nog allt Saga, det var inte full fart hela tiden, men vad gör det, fint väder och fin skog att gå i. Hon vill gärna rota lite mycket när hon känner fågel lukt, men tar man sig tid och väntar så har man fågel i ett träd och ett klingande Saga skall.. Första fågeln efter ca 1 timme, men den kom jag kanske 80 meter från så drog den, såg aldrig vad det var men av skallet att döma så tror jag att det var en tupp. Vi fort satte,kom till en avlång myr där hon började med sitt rotande, kan erkänna att i dom lägena så blir jag lite irriterad på henne. nåja det är bara att lugna sig och vänta. Hon far 200 meter åt ena hållet och 150 åt andra, då hör jag hur hon får upp en fågel, väntar bara några sekunder så börjar hon att skälla på andra sidan myren. Fick smyga ett bra tag, säkert i minst 20 min innan jag lyckades få se hönan (med min nya kikare). ;) tordes inte gå över myren så det var minst 60 meter till fågeln. Saga hade full koll på var den satt och hade inte hon markerat så bra så hade jag aldrig sett den. Jag fick ett bra stöd liggandes på mage och ner kom första fågeln. Den andra var inte på lika långt håll, han gå i ca 30 min så började hon skälla, trodde inte riktigt på henne så jag gick på i bra fart tills jag bara var 20 meter från Saga. Ser då en höna helt öppet i trädet hon skäller mot, bara sikta och ner kommer nr 2..

1 kommentar:

  1. Grattis till dig och Saga. Svårt det där med kondisen. Coffy har inte heller varit i sin bäst form pga den fasliga hettan som varit i sommar. Gick ju inte att cykelträna men nu sakta men säkert ser vi att den börjar bli bättre. Trist bara att det var så dåligt med fågel i Västerbotten i år. Men 2 st fick vi i alla fall med oss hem och Micke och Coffy har kommit ännu ett steg på vägen i injagningen.

    SvaraRadera