tisdag 18 september 2012

Slö

Ok jag är lite slö på att skriva i bloggen men jag tänkte att om jag inte ids skriva så kan jag alltid sätta in bilder.




Nåja Jakten har gått sådär Saga började att löpa för ca 3 veckor sedan. Hon blir lite tagen av löpet och lite knepig :-) så vi har inte jaga så mycket med henne. Hon löper var 4 mån så jag funderar starkt på att sterilisera henne. Men idag så sökte hon ganska bra iallafall. Vi han kanske gå ca 45 min så hade hon första tjädern. Jag hörde på skallet att hon såg fågeln. Hon skällde kanske 1 min sedan drog den och hon efter. Kom till baka till samma träd och fortsatte att skälla. Men man hör att hon är osäker. Trädet var tomt. Hon gör så ibland kanske är vittringen stark och hon tror att det sitter fler där..



Skulle gena över ett berg och tog för givet att det inte är fågel så högt upp. Men ibland så har man fel. Stannade nästan på toppen och fotade lite.


Gick 20 meter och saga tvär stannade och vädrade, hon sprang 5 meter till mot ett träd och vips så flyger en höna från trädet. Hon efter men den for för långt. Går 10 minuter till och hör då att hon får upp en höna i ett träd skäller med en väldig iver men innan jag är framme så drar den. Den här gången så drar hon bara efter en bit, hon går sedan till baka till trädet och fortsätter att skälla. Jag tror att hon svamlar och går fram ganska fort. Ja ja jag kollar väll med kikaren då. Och där sitter en tupp. Jag lägger mig ner och siktar, kvistar i vägen men det funkar nog. Inte. Tuppen flyger :-( om jag bara skulle ha.....
På väg mot bilen så skäller hon igen,av med ryggsäcken och börjar att smyga. Smög runt hela trädet och inget, tom skall igen bråkade lite på henne och gick och hämtade ryggan. Skall igen jävla hund.. Vad håller hon på med :-( :-( Går för att hämta henne. Ser då en svart siluett i ett träd. Nu jävlar.. men det var snårigt. Kryper i läge ( fick kramp i baksida lår man börjar nog bli gammal) siktar och träffar :-) :-).... Äntligen .



Hon är ganska duktig våra lilla tjej. Lite olater får man på köpet..



Hur håller man en tupp? Så här.



Tine och Liber 7 mån var med. Dom gick på lite blötare terräng och hade inte sett några fåglar. Han är en väldigt behaglig vorsther herre.
Idag så var vi ute ca 3-4 timmar och saga sökte på så gott som hela tiden.

2 kommentarer:

  1. Gud va roligt med tjädertuppen. Vi vill verkligen då till det med Coffy snart. Men märkligt att Saga löper så ofta som var 4:e månad. Är inte det lite ovanligt?? Känns som det skulle vara tråkigt om ni steriliserade henne, tänk om ni vill ta valpar nån gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite ovanligt att löpa så ofta men det finns tikar som gör det. Har hört att dom har lättare att få livmodersinflamation än dom som löper normalt. Har nog inte tänkt att avla på saga då det finns många med katarakt i hennes linje, vad jag hört :-( men det är nog inte bara den här linjen. Det ligger nog latent hos många nobsar när avels basen är så liten. Men man vill ju främja för en frisk och sund ras. Men lättare hund än våran lilla saga får man nog leta efter. Hon är kanske inte den bästa i skogen men vi får ju till det ibland :-) hem är hon lugnet själv och otroligt snäll. Jag tror ni kommer att få en kanon hund i coffy han verkar vara en själv ständig herre. Det är bara att nöta på.

      Radera