söndag 22 september 2013

Regn..


Ja vad ska man säga, en bonus tupp kan vi kalla den här. Det är underligt med jakt ibland man vet aldrig hur det ska gå, skit väder till och med hunden funderar vad vi ska ut i regnet och göra, tokiga människor hon bor med ut i skogen när man kan ligga i stugan och ha det bra. Inge vittring överhuvudtaget och hon söker framför fötterna på en då helt plötsligt stöter hon upp en fågel och hon blev säkerligen lika överaskad av den som vi. Tuppen ser oss inte och flyger bara 50 meter innan den träade högst upp i toppen på ett träd. Jag behöver bara smyga i läge och sikta så är den i backen, vi är nog lika förvånade som Saga och stor var den 4,6 kg inte illa. Ibland när hon söker bra och man tror att man ska komma hem med minst två fåglar så blir det oftast inget, underligt det där.
Det hade varit kul att få gå med en rutinerad trädskällare för att se hur hundarna ska jobba, tror att våran lilla primmadonna är lite bekväm ibland. Lite seg när fågeln lyfter, då ska dom nog vara lite mer på än vad Saga är tror jag, så dom hinner med fågeln bättre. Hon går efter en bit men när hon inte ser eller hör vart den tar vägen så vänder hon till baka till uppflogs platsen och börjar att rota. Jag brukar då gå förbi henne så hon ser att vi ska framåt. ja ja vi hittar ju lite fågel med fröken Saga ändå ;-)

Zelda hade gärna följt med i regnet, hon kan inte förstå varför hon måste stanna i stugan.
 

1 kommentar:

  1. Herre Gud va stor tuppen är. På bilden ser den nästan lika stor ut som Saga. Börjar misströsta och det känns som att vi är dömda till att bara skjuta orrar. Nu kan ju jag inte jaga i år eftersom jag är så dålig i mitt knä men hoppas verkligen Micke får ner en tjädertupp för Coffy snart.

    SvaraRadera