onsdag 25 september 2013

Snö.


Idag snöade det lite på morgonen när vi for hemifrån jag och Saga, kul jag längtar lite till vintern faktiskt men det kan få dröja ett tag till så man hinner att jaga lite till. Jag blir lite förvånad varje gång vi lyckas med att få en fågel, klagar lite på Saga att hon inte hinner med fåglarna men tydligen så får hon upp en och annan i träden. Vi hade väll gått i knappt en timme när jag stannade för att lyssna på några svanar som lät och levde om, hörde då lite svagt att Saga skällde, det blandades med svan sång men skällde gjorde hon. Tittade på pejlen nästan 400 meter bort och det hördes att nu så var det en fågel i trädet. Bra skog att smyga i man fick bra skydd av träden, kom fram så jag såg vilket träd hon markerade tog fram kikaren men som vanligt så ser jag inte fågeln, tror nu att det är en höna för dom brukar vara bra på att gömma sig. Saga låter riktigt irriterad och säker på sin sak nu gäller det bara för matte att sköta sitt så har vi den. Kröp på alla fyra närmare spanade men inte ng fågel, lite närmare och där nästan högst upp i trädet en svart kontur ganska stor väl gömd bakom en massa grenar. Att den sitter kvar nu när jag är så nära bara 30-40 meter från trädet och hur ska man träffa den när den gömmer sig så väl. Den är som paralyserad av Saga så jag ålar under ett träd tar stöd liggandes på armbågarna och siktar där det är minst med kvistar. Träff och en taggad Saga tar emot den på backen, det blir en liten kamp som tuppen förlorar men en väldigt lycklig hund som fått skälla en bra stund innan matte fick till det.
Vi såg två hönor också men dom han hon inte med, såg mer ut som två missiler när dom drog iväg och en Saga hoppandes efter, lite kul syn faktiskt....


Nu så får ni passa er här kommer vi..
 

1 kommentar:

  1. Ser så fint ut där ni jagar. Grattis ännu en gång. Är jätte glad över att det går så bra för er och hon är ju så himla söt lilla Saga. Jag fick nöja mig med att skjuta en nötskrika hemma när jag inte kunde följa med ut i skogen idag.

    SvaraRadera