måndag 4 november 2013

Lavskrika

Det går inte att jag med Saga, snö och skare som inte håller för hundarna. Jag som köpt en ny bössa och allt, fick köpa en 22 hornet av en bekant för ett väldigt bra pris så jag kunde inte låta bli. Funderar på att prova jaga toppfågel det har jag aldrig gjort, då blir ju jakten lite längre och man får en orsak att ta sig ut i skogen. Vi var i stugan i helgen passade på att gå och spana efter tuppar i topp, men det är nog inte så lätt att lyckas med den jakten. Lyckades på söndagen att få se tre orrar som satt och betade i några trän, smög så gott det gick i den här skaren och kom väll in på ca 100 meter när jag siktade på en. Klick sa det bössans snäll tryck funkade inte, provade två gånger men den klickade. Provade då att skjuta med vanliga avtryckaren men den är så hård att jag troligtvis rörde på bössan, bom, men orren satt kvar och tittade mot mig. Laddade om och tog bättre stöd mot trädet jag stod vid pang och ner kom den. Kul min första orre på toppjakt. Men bössan måste vi ta en titt på..
Rensade orren i stugan och la ut resterna till våra fåglar och gissa om det var uppskattat, lavskrikorna var som tokiga och till och med en hakspett kom och åt, nötskrikan var också där men han var lite mer reserverad än dom andra. Fotade lite medans dom åt.












 

2 kommentarer:

  1. Wow vilka fina bilder på lavskrikan. Visst är det väl en gullig fågel... Skulle hemskt gärna vilja fota en jag också. Grattis också till orrtuppen. Kul att du fick den trots att bössan krånglade.

    SvaraRadera
  2. Tack, dom var ganska lätta att fota, jag kunde stå alldeles bredvid dom utan att dom brydde sig. Det var bara lite för dåligt ljus så jag har fått ljusa upp bilderna i efterhand. Nu ska jag bara fixa bössan så kanske det blir någon tur på skidor det hade varit kul att prova på lite toppjakt ;-)

    SvaraRadera