onsdag 17 oktober 2012

Lady



Min första hund fick jag när jag var kring 10 år hon hette Lady och var en blandras. Hennes mamma var renrasig norrbottenspets  men vad pappan var vet ingen. Men hon såg ut som en nobs förutom att hon hade ganska mycket svarta teckningar i ansiktet. Man skulle idag tro att hon var renrasig för jag tror det finns mer svart i nobsarna idag än vad det fanns förr. Inte för att jag tycker att det gör ng bara dom jagar bra och att rasen hålls frisk från massa skit så spelar väll inte färgen ng roll.



Hon var väldigt lik Saga lite hetare humör hade hon och annars väldigt lydig. Hon var med över allt och var för det mesta lös, smet aldrig från gården. En bekant lånade henne på jakt och det visade sig att hon var rickigt duktig, jag fick följa med några gånger och det var nog så intresset började så smått. Hon skällde när dom satt i träna, men så noga var det inte att dom satt i rätt träd innan man sköt ofta så hade vi hagel och gick bara fram och skrämde fågeln så den som var närmast sköt. Det var lite mer fågel på den tiden. Ibland fick hon upp hare och fick vi chansen så blev det hare också. Även räv var jag men när vi lyckades att få för henne. Jag var 18 år när jag tog jägarexamen det var 25 år sedan tiden går.



Man har hunnit med en del här är vi på jakt med Backo och Lukas inte världens bästa jakt hundar vi tävlade i draghundskörning på den tiden så den det blev inte så mycket dressyr utan mest skidåning, det var viktigare att dom sprang fort.


                        Backo och Lukas mamma(och jag) på ett Sm tror det blev i alla fall ett guld den gången.

Idag har jag varit en jaktur med saga -9 i morse så det slet på hennes tassar. Men vi hade lite fågel i alla fall. Men det går inte att smyga när det låter som man går på glas, så dom satt inte länge. Fick höra för första gången en tupp som låter. tänk det har jag aldrig hört förut :-) hon han skälla ca två min på den och den lät hela tiden. sedan släppte den och flög och satt sig bara 15 meter från mig bakom en gran :-( den lät till och med när den böt träd så det var inga problem för Saga att följa efter. Om jag hade jagat som förr så hade jag haft den. bara gå fram fort med hagel och pang fast den inte hade suttit kvar. Hon han kanske skälla 4 skall sedan drog den långt och det blev tyst... Det är inte lätt det här.






1 kommentar:

  1. Va kul att se lite gamla bilder. Lady ser verkligen ut som en renrasig nobs. Vi var ute en sväng i lördags, 2,4 mil sprang Coffy och blev det nån fågel då. Nää men på väg mot bilen när vi hade gett upp skrämde vi naturligtvis iväg några tuppar. Börjar verkligen tro att man var en idiot som börjad med den här jaktformen. Blir sinnesjuk för mindre.

    SvaraRadera