onsdag 3 oktober 2012

Veterinären

Idag när jag var och jaga så var saga lite loj sökte inte så bra som hon bruka. Tänkte att det berodde på den nya västen och att hon kanske bara behövde vänja sig vid den. Hade väll gått i ca två timmar när jag stöter en tjäder som far mot hennes håll ser på gpsen att hon drar efter den, 200 meter sedan stannar hon. Blir stånd skall enligt gpsen men jag hör henne inte. Börjar att gå dit 100 meter till stånd skallet men jag hör henne fort farande inte, konstigt 50 meter ingen hund. Då kommer hon vinglandes mot mig och ser jätte konstig ut. Kan knappt gå och svansen bara hänger ner. Tänkte på en gång örn men hon hade inga skador. Trodde att jag skulle få bära henne till bilen. Men efter lite saft så piggnade hon på sig så pass att vi tog oss till bilen 2 km bort. Hon var låg och loj men annars som vanligt. Ringde veterinären på en gång och fick en tid. Jag misstänkte livmodersinflamation efter som hon löpt nyligen. Men ultraljudet visade Inge vätska kvar, skönt. Efter en massa blod prover så hade hon lite lågt hb och var lite ut torkad så vi misstänker socker fall. Hon äter ju så lite när man ska i väg och jaga. Dom vätskade upp henne och så ska hon få vila ng dagar. Köpte även ng burkar preskription a/d som ska ha mycke hög närings värde. Populärt bland jägare tydligen. Jag misstänkte även epilepsi ett tag men det får dom ofta när dom varvar ner och inte mitt i arbete.







En tålmodig hund.

2 kommentarer:

  1. Men lilla gumman, så otäckt det lät. Hur mår hon nu??? Coffy äter också jätte dåligt nu så idag for vi till arken zoo och köpte Klass. Tycker han blivit mager!

    SvaraRadera
  2. Saga mår bättre tror jag, det är så svårt att veta med henne hon är så lugn inomhus så det är först när man kommer i skogen man vet. Vi har kockat åt henne hela helgen, har till och med stekt lever färs åt henne. Så hon har ätit bra iallafall, om vädret blir bättre så ska jag ut en sväng imorgon så få se hur det går om det är ng fart i henne eller om det blir fort satt vila.

    SvaraRadera