onsdag 28 augusti 2013

Det är inte lätt.

Tredje jakt dagen idag, lite bättre väder, inte så varmt i alla fall. Vi steg upp tidigt så jag fick släpa saga ur sängen, hon är lika morgon trött som jag är, men iväg kom vi. Hade en bit att köra ca en timme så vi kom igång med jakten vid sju tiden helt ok. Det var bättre fart på Saga idag än det varit dom andra dagarna, hon har inte det största eller det snabbaste söket så man får gå ganska lugnt för att hon ska hinna ta lite mark. Men fågel hittar hon ändå och det är ju huvudsaken. Vi han väll gå 45 min då kom det en tjäder höna över huvudet på mig, 5 sek senare började hon att skälla ca 100 meter framför mig, hon hade fågel det hördes på henne. Ok jag har inte full koll på grejerna så det tar ett tag innan jag har fått fram kikaren och funderat om jag ska lämna ryggsäcken eller inte, om jag ska gå rakt på, krypa eller hur man nu skulle göra. Jag lämnade ryggan och tog skydd bakom alla träd jag kunde hitta, full koll på vilket träd hon skäller på, hittade perfekt span ställe, spanar med kikaren (som man ska göra) men ser som vanligt inte fågeln, lutar mig lite åt sidan för att se bättre, ja ha då drar den, skit.. Nå är det väll, sen går man och funderar resten av dan vad man gjorde för fel. Senare stötte jag en tjäder tupp, och några ripor var jätte roliga att jaga, tydligen. Hon orkar i 2-3 tim i bra tempo sedan tar vi helt slut, så på hem vägen när hon var på ett 80 meters sök :-) så stötte hon en stor fågel troligt en tupp, drog efter i 200 meter sedan vänder hon till baka och börjar att rota där den suttit. Men jag tycker att våran lilla saga är duktig, vi är inga proffs men vi hittar lite fågel det går inte alltid som man tänkt sig men spänningen är där och så fort man sitter i bilen hem så planerar man för nya äventyr.

Ska hon fota mitt i jakten :-(
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar