söndag 25 augusti 2013

Fisk..


Nu är det äntligen jakt :-) har varit i stugan hela helgen och fiskat på lördagen och jagat idag, inte helt fel. Världens flyt hade vi på lördagen, vi hade trollat en stund och det hade blivit så där lagom tråkigt som det blir när man sitter i en båt med en pipig hund, så fick vi napp på ett av trolling spöna. Evelina hade tur det var på hennes sida av båten så hon fick ta hand om vevandet och vilket vevande det blev. Trodde först att  det var en gädda igen men då hoppade den och vi fick se att det var en stor öring på kroken. Full aktivitet i båten blev det, Håkan med håven i högsta hugg och en hel del svordomar, jag med hjälpande komentarer :-). Men upp kom den i alla fall en 5 kg tung öring. Filmade kampen men var för ivrig så det blev inte så jätte lyckat, få se om jag kan få ihop en snutt i alla fall så småningom, får nog sätta en hel del musik till den filmen tror jag ;-)



Slö fiske kallas det här..

Full fart.
 
Zelda har full koll.

Jakt lyckan var inte lika bra som fisket, kom ut vid sex tiden, tidigt för att var mig, (Håkan gillar däremot tidiga mornar) men värme böljan gör ju att man måste stiga upp med tuppen. Saga var också seg på morgonen men efter en halvtimme ungefär så kom hon igång riktigt bra. Först på väg till baka till stugan efter tre timmar så fick hon upp en tupp, jädrans vad ivrig hon var hon bara tjöt, hon brukar inte skälla när hon hittar dom på marken, men det var ju första tuppen för i år så. Vi tänkte att den där hittar hon aldrig igen men fel hade vi, efter ca 200-300 meter på pejlen så hördes hennes skall igen. Började att smyga och när vi var ca 130 m så såg jag tuppen högst uppe i en gammal tall, han satt och spanade och var väldigt vaksam, tordes inte skjuta på så långt håll med min 22wm så jag provade att komma närmare, lyckades inte med det tuppen drog. Saga hittade inte igen den efter det. Men vi hade fågel i alla fall och lyckades med att se den, det är roligt det med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar