tisdag 22 oktober 2013

Kaos.

Jobbar helgen är slut, vilade igår men idag så blev det jakt. Lite trögt var det på morgonen det var mörkt och kallt (-10 grader) så vi hade inte så bråttom jag och Saga. Får man säga att jag börjar bli lite less inte på själva jakten men på all bil körning till dom bättre områdena, ca 7 mil i bilen blev det innan vi började våran jakt idag. Han bara gå en bit in i skogen och klättra över renstängslet så kom det en höna flygande och saga efter, sedan så var det hönor över allt, inte bra, Saga blir helt snurrig, skäller fint på en så släpper en annan och hon efter och så håller vi på ett bra tag. Jag blir less och ropar på henne så vi i alla fall kan gå en liten sväng och inte bara snurra runt med dom där hönorna.

Här är jag lagom irriterad på henne, till slut så ger hon sig och vi kan fortsätta våran tur. Hinner en bit så stöter jag en tupp, Saga ser den aldrig men när hon kommer dit så känner hon att det suttit fågel där och börjar att skälla, lite tjat igen och vi fortsätter. Nästa tupp får saga upp och för ett fasligt liv,(tjutandes) jag hör att den träar, några skall och den får nog. Vi går i den riktningen den flög men hittar inte igen den, vänder till baka upp på berget. Då hör jag fågel vingar, står blixt stilla och på 250 meter så  börjar hon att skälla. En tupp det hörs tydligt på henne, det är ganska tät gran skog så jag lyckas att smyga så jag ser tuppen som sitter och titta på saga, nu har jag bra avstånd till den men en hel del björk kvistar i vägen så det är ingen ide att ens prova skjuta, står och funderar hur jag ska göra och bestämer mig att komma i bättre läge, en liten rörelse åt sidan då drar den. Jag vet att man inte ska förflyta sig i sidled och det hade varit smartare att gå till baka och börja om men nu gjorde jag inte det.. Skit, blev lite över modig där nåja man kan ju inte lyckas jämt ;-) Vi hittade inte igen den, hon är inte så bra på det Saga, när dom dragit så är dom väck. Det bär sig att köra bil en bit en hel del fågel hade vi och så många hönor det lovar gott för nästa år :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar