måndag 7 oktober 2013

Jakt...

Håkan har varit på en fjälltur i helgen och jagat fjällripor men jag tycker att det är så kul att gå med Saga i skogen och jaga så jag stannade hemma, man får passa på för snart kommer snön, det har börjat bli kalla nätter så det dröjer nog inte så länge innan backen är vit. Vi har jagat både lördag och söndag men på lördag så gick vi på ett nytt ställe med jätte tät ungskog, inte kul hon hade väll några skall men dom satt inte och hade dom suttit så hade jag ändå inte kunnat skjuta. Nåja nya tag och nya marker på söndag och vilken skillnad, riktig gammal skog, då är det kul att jaga, bara gå tyst och vänta på skall :)
Saga jobbade på riktigt bra idag och vi hade bra med fågel men dom vela inte sitta så fåglarna fick sej ett tränings pass i alla fall. Det flög hönor lite var stans i början och det skällde lite här och där. Efter några timmar så lugnade sig och det var dött ett tag, tills hon fick upp en tupp som träade bara en bit från mig, Saga kom som ett skott och började att skälla, tuppen svarade med att skära näbb i några sekunder sen drog den. Hon for efter ca 150 meter såg jag på pejlen sedan vände hon om och kom till baka till trädet och skulle till att fortsätta skälla, sa åt henne och vi fort satte i den riktningen tuppen flög. Hon kan göra så när hon inte hinner med dom så vill hon markera trädet dom satt i men när hon ser att jag kommer så börjar hon att söka på nytt. När jag sagt åt henne så drog hon i tuppens riktning nästan 500 meter. Såg på pejlen att hon var på väg till baka när hon började att skälla på nytt, ja hoppas att hon hittat den. Smög på och såg vilket träd hon markerade, kikade och såg en höna i trädet, la mig ner och sköt, såg att jag träffade men den seglade iväg en bra bit och saga efter. Skall en bit bort jag små sprang och där satt den en feg Saga tyckte att jag skulle fånga den, så fort jag fick tag i den så hjälpte hon till ;) Ja ja på vägen mot bilen så lyckades hon få upp en till höna i ett träd, det är första gången vi kommer hem med två fåglar jag och Saga :)

Här kommer lite vackra fjällbilder från Håkans tur...








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar